
Digitaal project voor groep 7 en 8 van de basisschool
Uitbuiting & Uitsluiting
Zo maar wat koppen uit de krant of van TV programma’s:
- onderzoek: kinderen in groep 7 verspreiden naaktfoto’s;
- schatting: meer dan 5000 slachtoffers mensenhandel in Nederland in 2020 en 2021;
- zeker de helft van de slachtoffers van mensenhandel wordt binnen enkele jaren opnieuwslachtoffer van een misdrijf;
- over ongedocumenteerde arbeiders: “Wij profiteren van hen, en niet omgekeerd”;
- sexting, online shaming, sextortion, nieuwe vormen van Pesten.
Er gaat geen dag voorbij of een artikel in de krant of een nieuwsrubriek of talkshow op de TV vraagt aandacht voor arbeidsuitbuiting of online shaming. Onze stichting, de Elizabeth Foundation, houdt zich al jaren bezig met slachtoffers van mensenhandel: wij hebben projecten waarbij we hulp bieden en we geven voorlichting over hun situatie. Zie elders op deze website.
De laatste jaren wordt steeds duidelijker dat ook jonge kinderen geconfronteerd worden met deze problematiek. Daarom hebben we nu een project ontwikkeld gericht op de hoogste groepen van de basisschool.
Wat zijn de doelen van het Project Uitbuiting & Uitsluiting?
- leerlingen maken kennis met, krijgen informatie over arbeidsuitbuiting en online shaming;
- leerlingen praten spelenderwijs met elkaar over deze problematiek en over wat het voor hen persoonlijk zou kunnen betekenen;
- het betreft een digitaal onderwijspakket, waarbij de leerling zo zelfstandig mogelijk aan de slag kan en waarbij de leerkracht zo min mogelijk tijd hoeft te investeren.
Wat houdt dit project in?
- via 5 verhalen over personen die uitgebuit en/of uitgesloten worden, getekend en audiovisueel bewerkt tot 5 videofilmpjes,verhaal 1: Ibrahim, is gevlucht uit Irakverhaal 2: Daria, is met haar man uit Roemenië gekomen om hier te werkenverhaal 3: Lorna, is uit de Filipijnen gekomen om hier voor kinderen te zorgen
verhaal 4: Felix is de vriend van Lina, die dreigt door haar klas uitgesloten te worden
verhaal 5: Jacinta, die dreigt door haar vriend uitgebuit te worden
- worden leerlingen uitgenodigd te bedenken wat dit voor elk van de personen betekent,
- waarna ze via een door ons gevulde (digitale) bibliotheek informatie krijgen over omstandigheden, oorzaken, gevolgen etc.,
- om dan te bedenken hoe het verhaal voor elk van hen zou kunnen aflopen, ten goede of ten slechte,
- om tot slot hun bevindingen en ideeën te presenteren aan elkaar.
Via deze knoppen komt u bij het stappenplan voor de leerlingen en de uitleg voor de leerkracht, waardoor u precies weet wat het project inhoudt.
We hopen dat veel scholen dit project gaan gebruiken en ons feedback geven waardoor we het nog beter en completer kunnen maken. info@elizabethfoundation.nl